بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای

SayadminSayadmin
503 بازدید
بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای

بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای | عکاسی بواسطه ثبت لحظه‌ها و جادوی نگه داشتن برشی از زمان روی یک بستر فیزیکی مثل کاغذ یا فایل دیجیتالی محبوب افراد زیادی می‌باشد در نتیجه انسان‌های فراوانی را می‌بینیم که داعیه عکاس بودن یا عکاس شدن را دارند.

اگرچه سال‌های سال است که دوربین‌های عکاسی به عنوان واسطه‌ای برای برداشتن تصاویر در دستان عموم مردم وجود دارند، اما شاید بتوان هزینه خرید و ظهور فیلم‌هایی که با آن‌ها عکس‌های معدودی می‌شد گرفت (مثلاً ۲۴ عدد) را علت استفاده کمتر از آن‌ها دانست و بدین ترتیب تنها در مراسمات، رویدادهای خاص، ثبت لحظات مهم یا دورهمی‌ها از آن‌ها استفاده می‌شد.

تجهیزات دیجیتال، عامل افزایش محبوبیت عکاسی

این در حالیست که امروزه به دلیل دیجیتالی شدن دوربین‌ها و امکان ذخیره تصاویر روی کارت‌های حافظه تقریباً محدودیتی در گرفتن عکس نداریم. با احتساب دوربین‌های با کیفیت موبایل‌ها که همواره پیش ما هستند، مُد یا گزینه‌های متعددی دارند که به راحتی در اختیار ما قرار گرفته و ماحصل کار یک فرد آماتور را حرفه‌ای می‌کنند (مثلاً عکاسی با نور کم یا در حرکت)، امکان تکثیر، چاپ یا به اشتراک‌گذاری تصاویر را به ما داده، فیلترهای متعددی دارند که به عکس ما رنگ و لعاب می‌بخشند و … از جمله دلایلیست که سبب شده‌است تا هم اکنون که این متن را می‌نویسم (آبان ۱۴۰۱)، در سراسر دنیا

  • درهر ثانیه ۵۴,۴۰۰
  • در هر دقیقه ۳.۳ میلیون
  • در هر ساعت ۱۹۶ میلیون و
  • در هر روز ۴.۷ میلیارد عکس جدید انداخته شود.

در همین رابطه به ادعای وبسایت apollospace.com ناسا در عملیات معروف Apollo 11  خود که منجر به فرود انسان روی ماه شد تنها ۱۴۰۸ عکس واضح و قابل استفاده گرفته است. این در حالیست که این تعداد عکس تنها برابر با شمار عکس‌های خانوادگیست که ممکن است ما در یک سال از خود بگیریم. توجه به همین مثال ساده نشان می‌دهد که امروزه عکاسی تا چه حد تحت تأثیر موبایل یا دوربین‌های دیجیتالی قرار دارد.

عکاس حرفه‌ای کیست؟

خوشبختانه عواملی که به آن‌ها اشاره کردیم سبب شده‌است تا افراد بی‌شماری به عکاسی علاقمند شوند اما متأسفانه بخشی از این افراد خود را عکاسان حرفه‌ای می‌پندارند. این در حالیست که تعدد تصاویر برداشته شده‌یا ادیت آن‌ها با نرم‌افزارهای گرافیکی از ما عکاس حرفه‌ای نمی‌سازند. برای اینکه بدانیم عکاس نیمه حرفه‌ای کیست لازم است تا ابتدا با یک عکاس حرفه‌ای آشنا شویم که در ادامه به مهمترین ویژگی‌های وی اشاره می‌کنیم:

  • عکاس حرفه‌ای به نور آشناست. او می‌داند نور به سوژه با چه میزان و از چه جهتی می‌تابد. او به شب و روز، آفتابی یا ابری، روبرو یا پشت سر بودن نور، طبیعی یا مصنوعی بودن چشمه آن و … توجه داشته و با عنایت به این نکات شرایط عکسبرداری را تغییر می‌دهد.
  • او بلد است تا به خوبی با دوربین خود کار کند، با تنظیماتش آشناست و با تأثیری که هر تغییر مکانیکی روی دوربین به وجود می‌آورد عجین است.
  • این فرد شکل و ترکیب‌بندی را می‌شناسد، با اصول رنگ‌بندی آشناست، توانایی چاپ عکس روی مدیا را داشته و به سبک‌های عکاسی به هنگام کار توجه می‌کند.
  • یک عکاس حرفه‌ای خود خالق تصاویریست که می‌گیرد و نه دوربین وی! این افراد قادرند حتی در بی‌سوژه‌ترین فضای ممکن هم اثری هنری خلق کنند.
  • مشاهده کار افرادی که در حوزه فعالیت ما نامدار و پیشرو هستند همواره به تقویت خروجی فعالیت‌ها و همچنین افزایش خلاقیتمان کمک می‌کند. در همین رابطه عکاسان حرفه‌ای هم به مشاهده گالری یا کتب عکس متعددی نشسته و هم با افرادی که دستی بر آتش عکاسی دارند در ارتباط هستند.
دوربین عکاسی نیمه حرفه ای | عکاس حرفه‌ای کیست؟
دوربین عکاسی نیمه حرفه ای | عکاس حرفه‌ای کیست؟

نخستین گام برای حرفه‌ای شدن

اگرچه می‌توان مدت‌ها در خصوص عکاسان حرفه‌ای و طریقه تبدیل شدن به آن‌ها صحبت کرد، اما موضوع بحث ما چیز دیگریست. در مسیر خرید بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای باید بدانید که عکاس نیمه‌حرفه‌ای فردیست که عکاسی را به صورت تخصصی شروع کرده اما هنوز در پی کسب تجربه است.

او برای اینکه حرفه‌ای شود باید با ادوات مخصوصی که در فروشگاه تجهیزات عکاسی یافت می‌شود همه نکات فنی یا آموخته‌های تئوری خود را تمرین کند. اگرچه برای این کار هرچه دوربین در دست او بهتر یا جدیدتر باشد ثمره کار به نظر بهتر خواهد شد، اما یادمان باشد از یک سو محدودیت‌های مالی اجازه خرید دوربینی حرفه‌ای را به ما نداده و از طرفی هم به دلیل اینکه هنوز سلسله مراتب عکاسی را طی نکرده‌ایم نمی‌توانیم از همه ویژگی‌های آن به خوبی استفاده کنیم.

همه اینها در حالیست که برای حرفه‌ای شدن ابتدا باید مهارت و تجارب خود را ارتقاء داده و تقویت کنیم. در نتیجه لازم است تا با دوربین‌های نیمه حرفه‌ای آشنا شده و کارمان را هم با آن‌ها آغاز کنیم.

بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای

به جز عکاسان حرفه‌ای که به عنوان دوربین پشتیبان خود یک محصول ارزان و با قابلیت‌هایی کمتر از دوربین اصلیشان نیاز دارند، عموماً افرادی که در موردشان صحبت کردیم (افرادی که شاید خود شما نیز یکی از آن‌ها باشید) در پی خرید بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای هستند.

از آنجایی که ممکن است به دلیل شک و تردید شروع عکاسی حرفه‌ای، عدم تمایل به صرف هزینه زیاد یا محدود بودن بودجه در دسترس تمایل یا توانایی خرید دوربین‌های گران‌قیمت وجود نداشته باشد، بدیهیست که به دنبال بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای بگردیم.

این در حالیست که همه ما به خوبی می‌دانیم که منظور از بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای در حقیقت با کیفیت، پرکاربرد، مقاوم و حرفه‌ای ترین آن‌ها در عین ارزان‌ بودنشان می‌باشد.

بررسی قیمت لنز دوربین موبایل

این در حالیست که نیاز به تغییرات یا تنظیمات حداقلی پیش از عکس انداختن هم تا حدی مطلوب عکاسان غیر حرفه‌ای بوده و تمایل دارند فعلاً با تنها یک لنز قادر به برداشتن عکس‌های مطلوب خود باشند. به همین منظور قصد داریم تا در ادامه به معرفی چند گزینه برای عنوان بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای باشیم؛ پس با ما همراه باشید:

Nikon D780  (قیمت در آمازون ۲۲۰۰ دلار)

دوربین Nikon D780 به عنوان جانشین D750 ترکیبی عالی از یک DSLR مقاوم با ویژگی‌های دوربین بدون آینه  است. این محصول با ترکیب یک سنسور تصویر فول فریم ۲۴.۵ مگاپیکسلی با سیستم AF بهبود یافته و ویژگی‌های ضبط ویدئو، بدون شک یک دوربین همه کاره است که شاید بهترین محدوده دینامیکی و عملکرد در نور کم را در بین تمام دوربین‌های DSLR فول فریم دارد.

از طریق منظره یاب، D780 یک سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطه ای را با استفاده از سنسور نورسنجی ۱۸۰۰۰۰ پیکسلی RGB ارائه می دهد. ردیابی فوکوس سه بعدی دوربین عکاسی نیکون همیشه قابل اعتماد بوده است و با این سیستم فوکوس خودکار و الگوریتم های جدیدتر،دوربین یک انتخاب قانع‌کننده برای عکاسی از طبیعت و در هنگام حرکت است.

این محصول به عنوان بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای دارای تشخیص چهره، سرعت عکسبرداری مناسب ۷ فریم در ثانیه و بافری با ۱۰۰ فریم فوق العاده است. هنگام استفاده از نمای زنده، یک فوکوس خودکار با تشخیص فاز ۲۷۳ نقطه‌ای با سرعت ۱۲ فریم در ثانیه، همراه با تشخیص چشم + چهره دریافت می‌کنید. اگرچه صفحه نمایش لمسی چرخان و تشخیص چهره به اندازه کافی برای بلاگرها خوب هستند اما بهترین گزینه برای رهگیری سوژه نمی‌باشد.

دوربین Nikon D780 برای فیلمبرداری نیز مناسب است. ویدیوهای ۴K آن بیش از حد جزئیات شگفت انگیزی را به کاربر می‌دهد. همچنین گزینه فیلمبرداری ۱۰ بیتی لاگ با ضبط خارجی، قابلیت تایم لپس داخلی و پورت‌های میکروفون و هدفون برای صدا وجود دارد. برای عکاسانی که عمدتاً فیلم‌برداری می‌کنند و فیلم‌های خوب نیز می‌خواهند، D780 یک انتخاب عالی است.

نقاط قوت

  • بدنه مقاوم در برابر آب و هوا
  • بهترین در محدوده دینامیکی کلاس
  • کیفیت فیلم ۴K عالی
  • منظره یاب AF قابل اعتماد

نقاط ضعف

  • بدون لرزشگیر تصویر، فقط یک دیجیتال با برش۱
  • ردیابی سوژه با نمای زنده و فوکوس خودکار ویدیویی می تواند بهتر باشد.
دوربین عکاسی نیمه حرفه ای Nikon D780
دوربین عکاسی نیمه حرفه ای Nikon D780

Sony Alpha a7R IV (قیمت در آمازون ۳۰۰۰ دلار)

دوربین Sony Alpha a7R IV به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای حول یک سنسور فول فریم ۶۱.۲ مگاپیکسلی، تثبیت‌کننده درون بدنه و سیستم فوکوس خودکار قدرتمند ساخته شده‌است که محصولی برای نیمه حرفه‌ای ها و حرفه‌ای هاست.

سرعت عکسبرداری این محصول ۱۰ فریم در ثانیه با وضوح بالا می‌باشد. این دوربین قادر است با ترکیب عکس های ثابت تصویری ۲۴۰ مگاپیکسلی ارائه دهد. این باعث می شود که a7R IV به خصوص با توجه به اندازه جمع و جور و بدنه مقاومش یک انتخاب عالی برای عکاسان منظره، مجالس و پرتره باشد. شما می توانید آن را با لنز ارزان قیمت ۵۰ میلی متری f/1.8 یا لنز همه کاره ۱۶-۳۵ میلی متری G Master جفت کنید تا یک کیت مسافرتی قابل حمل بسازید.

نقطه قوت این دوربین سیستم فوکوس خودکارش است – ۵۶۷ نقطه با ردیابی بلادرنگ! برای تنظیم دقیق آن به شکلی که می‌خواهید لازم نیست کار زیادی انجام دهید، زیرا دوربین به طور خودکار از ردیابی سوژه به تشخیص چشم تغییر می‌کند.

برای ویدیو،a7R IV  کیفیت ۴K را به همراه ابزارهای مفیدی مانند peaking ، هشدارهای گورخری (zebra warnings) و نمایه ها (log profiles) ارائه می دهد.

نکته : الگو یا هشدار Zebra یک نشانگر در دوربین‌های فیلمبرداری است که نه با کنترل نوردهی، بلکه با هشدار از بین رفتن هایلایت‌های نوردهی را به کاربرد اعلام کرده و به وی می‌گویند که تصاویر ضبط نشده‌اند.

با داشتن قیمتی نسبتاً زیاد a7R IV دوربینی خواهد بود که تا زمانی که بتوانید در منوهای پیچیده آن پیمایش کنید نیازی به ارتقا ندارد. فوکوس خودکار پیشرو در کلاس و برد دینامیکی در بدنه ای تثبیت شده، ترکیبی است که شکست دادن آن سخت است.

نقاط قوت

  • سنسور ۶۱.۲ مگاپیکسلی فول فریم که کیفیت تصویر را عالی ارائه می دهد
  • لرزشگیر داخلی تصویر
  • فوکوس خودکار سریع و قابل اعتماد
  • وجود ترکیبات مختلف لنز در فروشگاه‌های تخصصی

نقاط ضعف

  • دارای یک منوی پیچیده و مستلزم داشتن تجربه برای کار با آن
  • نسبتاً گران

دوربین Canon EOS R6

Canon EOS R6 (قیمت در آمازون ۲۵۰۰ دلار)

Canon EOS R6 که در درجه اول برای فیلمبرداران و ولاگرهای علاقه مند طراحی شده‌است، یک بسته کاربرپسند و همه جانبه است. اگرچه مانند دوربین های سونی آلفا فشرده به نظر نمی رسد، اما بدنه آن بسیار ارگونومیک و مقاوم در برابر آب و هوا می‌باشد.

سنسور ۲۰ مگاپیکسلی فول فریم آن مطمئناً عامل خارق‌العاده‌ای نیست، اما رنگ‌ها و بافت‌های پوست را به زیبایی ارائه می‌کند. محدوده دینامیکی آن نیز عالی است و سطوح نویز بالاترش تنها در مقایسه با دوربین های نیکون یا سونی آشکار می شود. با کمال تعجب، سرعت عکاسی آن با شاتر مکانیکی ۱۲ فریم در ثانیه است.

چیزی که EOS R6 را متمایز می کند، لرزشگیر تصویر و نسخه جدیدتر Dual Pixel AF است. پوشش صد درصدی با ردیابی سوژه و تشخیص چهره با هوش مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارد و استفاده از دوربین را تقریباً به آسانی یک گوشی هوشمند می کند.

از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌توان به ایجاد محتوا ۴K تا ۶۰ فریم در ثانیه، ضبط ۱۰ بیتی ۴:۲:۲، نمایه گزارش آسان و وجود پورت های میکروفن و هدفون اشاره کرد. این محصول برای ساخت ویدیو، کار در استودیو و مراسم عروسی یک انتخاب مطلوب است.

نقاط قوت این دوربین عکاسی نیمه حرفه ای

  • دستگیره راحت و بدنه ارگونومیک
  • تثبیت کننده تصویر
  • Dual Pixel AF با کارایی بسیار خوب
  • سرعت عکسبرداری ۱۲ فریم بر ثانیه

نقاط ضعف

  • هنگام تقویت سایه ها ممکن است نویز دیده شود.
  • AFمنظره یاب همیشه دقیق نیست
  • وضوح پایین تر از حد معمول

 Nikon Z7 II(قیمت در آمازون ۲۶۰۰ دلار)

Z7 II به‌روزرسانی شده‌به عنوان یک دوربین فول فریم بدون آینه و پرچم‌دار نیکون، چند ارتقای ارزشمند را به همراه دارد که آن را به یک دوربین اکشن و منظره‌ای با امکانات کامل تبدیل می‌کند.

سنسور ۴۵.۷ مگاپیکسلی از دو پردازنده Expeed 6 پشتیبانی می‌کند که سرعت ۱۰ فریم در ثانیه با فوکوس خودکار مداوم و بافری به اندازه کافی عمیق برای گرفتن تقریباً ۱۰۰ عکس قبل از کاهش سرعت به شما می‌دهد.

لنز کیت ۲۴-۷۰ میلی‌متری نیز برای عکاسی در سفر مناسب است، اما ممکن است مجبور شوید آن را ارتقاء دهید تا از آن ۴۵ مگاپیکسل به درستی استفاده کنید. اما هزینه کلی پایین‌تر کیت در مقایسه با مدل‌هایی مانند Sony a7R IV باعث می‌شود که این کیت مقرون به صرفه باشد.

اضافه شدن تثبیت کننده تصویر درون بدنه، ایزوی اصلی ۶۴ و اسلات کارت SD دوگانه به قدرت آن به عنوان یک دوربین طبیعت می افزاید. فوکوس خودکار ترکیبی ۴۹۳ نقطه‌ای برای عکس‌برداری عالی است، اگرچه فیلمبرداران حرفه‌ای ممکن است بخواهند به Dual Pixel یا ردیابی آنی سونی روی بیاورند. صفحه نمایش لمسی LCD استفاده از دوربین را لذت بخش می کند، اما متأسفانه LCD به طور کامل برای vlogging استفاده نمی شود.

طبق معمول دوربین های نیکون در محدوده دینامیکی و رنگ ها عالی هستند. می‌توانید ویدیوی ۴K با کیفیت ۶۰p با یک برش ناچیز، و فیلم‌های ۱۰ بیتی N-Log یا HLG با ضبط‌کننده خارجی دریافت کنید. پورت‌های میکروفون و هدفون در آن گنجانده شده‌اند، اما کیفیت ویدیو نسبت به نمونه‌های مشابه خود جزئیات کمتری دارد. اگر عمدتاً با دوربین عکاسی کرده و و ویدیوهای شما محدود به تعطیلات خانوادگی و تولد و چنین مجالسیست ، Z7 II به خوبی انتظاراتتان را پاسخ می‌دهد.

نقاط قوت

  • جمع و جور و بسیار ارگونومیک
  • محدوده دینامیکی و عملکرد در نور کم عالی است
  • دارای تثبیت کننده تصویر
  • یک بافر برای عکسبرداری متوالی

نقاط ضعف

  • کیفیت ویدیو در مقایسه با سایر محصولات نیمه حرفه ای خوب نیست
  • ردیابی AF گاهی اوقات ممکن است هدف را از دست بدهد

سایر دوربین‌های نیمه حرفه‌ای

با توجه به تعداد زیاد گزینه‌هایی که می‌توان به عنوان بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای معرفی کرد، در ادامه تنها به ذکر نام این محصولات بر اساس برندشان بسنده میکنیم.

نام برند محصولات
کانن ۵D Mark IV، ۶D Mark II، ۸۰۰D، ۸۰D، ۷۷D،  ۲۵۰D
نیکون Z5 ، Z6 ، D610 ، D7500 ، D7200 ، D5600  ، D850 ،  Z50
سونی a7 III
فوجی فیلم X-T30 ،  X-T4،  X-T3
پاناسونیک Lumix DC-S1 ، Lumix ZS200 / TZ200 ، Lumix G95 / G90
الیمپوس OM-D E-M10 Mark III،  Tough TG-6

سایر دوربین‌های آماتوری

در انتها لازم به ذکر است که این لیست به روز خواهد شد. در صورتی که محصول جدیدی به عنوان بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای روانه بازار شده، در پی تجارب کاربران شناسایی شده‌یا با کاهش محسوس قیمت همراه باشد به این لیست اضافه خواهد شد.

سخن پایانی

امروزه انتخاب دوربین برای ما سخت‌تر از هر دوره دیگریست. اول به دلیل تنوع بالا (که امکانات مختلف را به همراه دارد) و دوم به خاطر قیمت بعضاً زیادشان! از بدنه‌های حرفه‌ای مانند Nikon D780 و Sony a7R IV گرفته تا دوربین‌های نیمه حرفه‌ای مقرون‌به‌صرفه مانند Nikon Z5 و Fujifilm X-T4 ، برای هرکس یک دوربین ایده‌آل وجود دارد. یادمان باشد که نباید خود را درگیر آپشن‌هایی کنیم که شاید هیچگاه از آن‌ها استفاده نمی‌شود. به جای داشتن لیستی طولانی از ویژگی‌هایی که تنها پولشان را می‌دهیم، با اخذ یک مشاوره خوب دوربینی مناسب اهداف خود انتخاب کنید. برای ارائه این مشاوره ما در کنار شما هستیم!

دسته بندی تجهیزات عکاسی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت