قیمت لنز دوربین موبایل

SayadminSayadmin
390 بازدید
قیمت لنز دوربین موبایل

قیمت لنز دوربین موبایل | از زمانی که انسان توانست بواسطه تکنولوژی و از راه دور با هم‌نوع خود ارتباط برقرار کند ( یعنی از زمان اختراع تلفن )، یکی از تکراری‌ترین آرزوهای وی تصویری کردن این تماس‌ها بوده است. با توجه به اینکه نخستین دوربین عکاسی قریب به ۵ دهه پیش از اختراع تلفن در ژوئن سال ۱۸۷۵ میلادی توسط گراهام بل ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است، ثبت و ضبط تصاویر برای مردم غیرممکن به نظر نمی‌رسید اما هنوز راه زیادی برای ادغام شدن این دو وسیله و تشکیل سازوکاری برای برقراری تماس‌های تصویری پیش روی بود.

نکته اینجاست که این قوه تخیل انسان بود که حد و مرزی نداشته و روزی را پیش‌بینی می‌کرد که تلفن‌ها به دوربین مجهز شوند و کاربران آن‌ها بتوانند در حین مکالمه، چهره یکدیگر را نیز ببینند. اگرچه نیاکان ما در این عصر نتوانستند تخیلاتی که در ذهن می‌پروراندند و نمونه‌هایی از آن را که در مجلات، کتب علمی و تخیلی یا فیلم و سریال‌ها می‌دیدند از نزدیک لمس کنند، اما نوادگانشان در آخرین روزهای قرن بیستم به این مهم نائل آمدند.

پیش بینی در خصوص آینده تلفن ها

نخستین تلفن همراه دوربین‌دار

می‌دانیم پیش از تجهیز تلفن‌های همراه به دوربین، برخی تلفن‌های ثابت هم از چنین ویژگی‌ خاصی برخوردار بودند اما به دلایلی نظیر گران بودن این وسایل یا عدم وجود زیرساخت‌های پیش‌نیاز استفاده از آن‌ها در همه جا با استقبال چندانی مواجه نشدند. شاید اینکه در فاصله زمانی کمی سر و کله تلفن‌های همراه دوربین‌دار پیدا شد هم در عدم موفقیت آن‌ها بی‌تأثیر نبود.

به هر حال در ماه می سال ۱۹۹۹ میلادی بود که شرکت ژاپنی کیوسرا گوشی VP-210 و اندکی بعد شارپ J-Phone خود را روانه بازار کردند. امکان خرید این محصولات برای عموم مردم سرآغازی برای افزایش محبوبیت موبایل‌های دوربین‌دار و گسترش فناوری آن‌ها بود. دارندگان این محصولات اینک علاوه بر امکان برقراری تماس تلفنی تصویری، یک دوربین عکاسی هرچند با کیفیت پایین در دست داشتند که کم کم سبب می‌شد تا به آن نه فقط به چشم یک واسطه برای ” Visual Contact ” بلکه به عنوان یک دوربین کارا که همه‌جا همراه آن‌هاست نگاه کنند.

نخستین تلفن همراه دوربین‌دار

مسیر تکامل دوربین‌های موبایل

همانطور که گفته شد این دوربین‌ها در ابتدا خیلی قدرتمند و باکیفیت نبودند اما زمانی که طراحان و تولید کنندگان این محصولات میزان علاقمندی کاربران به دوربین و تأثیری که این عامل روی فروش بیشتر موبایل‌هایشان را دیدند در پی بهبود کیفیت، سهولت کارایی و افزودن امکانات بیشتر به آن‌ها رفتند.

در همین رابطه از عوامل زیر به عنوان مهمترین تغییراتی که روی این محصولات پیاده شده می‌توان یاد کرد:

تغییر رزولوشن یا مگا پیکسل دوربین به منظور ایجاد تفاوت در مقدار نور دریافتی

تا مدت‌ها این عامل تنها ویژگی قابل مقایسه دوربین‌ها بود، پس هرچه این عدد در دوربینی بیشتر بود این محصول هم بهتر بود. در ابتدا همه کمپانی‌ها در پی افزایش مگا پیکسل دوربین بودند که رفته رفته این کار به کاهش نوررسیده به هر خانه منتج ‌شد. اینجا بود که در طراحی گوشی اچ‌تی‌سی UltraPixels سنت شکنی شده و به جای افزایش تعداد پیکسل، اندازه آن‌ها بزرگتر شد تا بدین ترتیب سنسور دوربین نور بیشتری جذب و جزئیات بیشتری نمایش داده شود.

استفاده از سنسورهای بزرگتر

هرچه سنسور یک دوربین بزرگ‌تر باشد، کیفیت نهایی عکس‌های آن نیز  بهتر است، چراکه هرچه این حسگرها بزرگتر باشند نور ، جزییات و رنگ‌های بیشتری ثبت می‌شوند. در دوربین عکاسی نیکون DSLR و سایر برندها دست طراح برای استفاده از سنسورهای بزرگ فضای آزاد بازتر است. اما در دوربین‌های موبایل این عدد معمولاً روی ۱.۲ تا ۱.۳ اینچ قرار دارد. پس اگر در تبلیغات جدید دیدیم که موبایلی دوربینی بهتر از نسل‌های قبلی دارد شک نکنید که خیلی روی سنسورهای آن مانور نداده‌اند و عوام دیگری برای تقویت دوربین ارتقاء یافته‌اند.

بکارگیری از دیافراگم‌های عریض‌تر

امکان تغییر دیافراگم یا میزان گشایش لنز یکی از مهم و پرکاربردترین ابزارهای موجود روی دوربین‌های حرفه‌ای برای عکاسان سطح بالاست. تغییر دیافراگم سبب می‌شود تا بتوان تغییراتی را در زمینه‌ی نور و عمق میدان عکس به وجود آورد. از آنجایی که در تلفن‌های همراه محدودیت‌های فیزیکی وجود داشته، عده‌ای کار با دیافراگم یا بلد نیسته یا بدان علاقه‌ای ندارند، یک طراح موبایل نمی‌خواهد با سخت کردن کار با دوربینش (ولو به قیمت حرفه‌ای تر شدن آن) از امتیاز محصولش کاسته شود و همچنین با صرف هزینه‌هایی غیرضروری که ارزش افزوده چندانی هم ندارند قیمت کالا را بالا ببرد، غالباً خبری از این فناوری در گوشی‌های تلفن همراه نیست.

به همین منظور این ویژگی را ثابت اما در حد مطلوبی که همان حالتی عریض است (مثلاً  f/1.6) تعیین می‌کنند . با این کار نور ورودی حداکثری، امکان عکاسی در تاریکی مهیا و سرعت شاتر برای گرفتن عکس‌هایی زیبا و با کیفیت افزایش می‌یابد.

جایگزینی فلش LED به جای زنون

پیشتر مجموعه‌های سونی و نوکیا از فلش‌های بسیار پرنور، حجیم و پرمصرف زنون که نوری طبیعی نداشتند استفاده می‌کردند، این در حالیست که نسل‌های جدید گوشی معمولاً از دو LED با دمای رنگ متفاوت که نور یکدست و طبیعی‌تری را به کاربر می‌دهند استفاده می‌کنند.

سایر تغییرات

به عنوان شاخص‌ترین پیشرفت‌ها در طراحی گوشی‌های هوشمند می‌توان به افزایش سرعت فوکوس با کمک تشخیص فازی و پس از آن حسگرهای Dual Pixel ، استفاده از لرزش‌گیرهای اپتیکال که به بیشتر باز ماندن شاتر و کاهش تاری تصویر کمک می‌کنند و همچنین تعبیه دوربین‌های چندگانه که به تشخیص عمق منظره، مات کردن پس‌زمینه و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نور و کنتراست محیط کمک می‌کنند اشاره کرد.

ناگفته نماند افزایش قدرت یک موبایل از جمله CPU یا حافظه آن نیز سبب شده است تا قدرت پردازش تصاویر افزایش یافته و کاربر بتواند در کنار کاهش نویز تأثیر حالت HDR بر تصاویر را نیز به ‌صورت زنده مشاهده نماید.

تایم لاین تکامل دوربین های موبایل

لنز دوربین موبایل

همه این توضیحات داده شد تا به این نقطه برسیم، لنز دوربین موبایل ، محصولی موجود در فروشگاه تجهیزات عکاسی سایا نگاه!

برای فردی که به عکاسی علاقه داشته اما تمایل یا توانایی خرید دوربین‌های گران‌قیمت را ندارد، بهترین راهکار برای پرورش استعداد‌ها یا رسیدگی به علایقش استفاده از امکانات فعلی به نحو احسن می‌باشد! از آنجایی که امروزه گوشی‌های هوشمندی که در دستان ماست امکان تبدیل شدن به یک دوربین خوب در حد بهترین دوربین عکاسی نیمه حرفه ای را دارد، تقویت سخت افزارهای عکاسی آن یکی از روش‌های رسیدن به این مهم می‌باشد.

همانطور که دیدیم به دلایل متعددی کیفیت و توانایی‌های یک موبایل با یک دوربین DSLR حرفه‌ای فاصله زیادی دارد، اما راه‌هایی برای کم کردن این فاصله است که تقویت لنز دوربین موبایل یکی از آن‌ها می‌باشد. از آنجایی که نمی‌توان دوربینی قویتر نسبت به آنچه که در داخل بدنه گوشی قرار دارد داخل چارچوبش جای داد، پس لازم است به صورت اکسترنال و خارجی آن را تقویت کرد که استفاده از لنزهای مخصوص اما متنوع یکی از این اقدامات است. یادمان باشد استفاده از این محصولات کیفیت خود دوربین را افزایش نداده بلکه با تغییر فاصله کانونی، اندازه نما و دید متفاوت‌تری را به ما می‌دهد موجب تفاوت در عکس‌های فعلی و قبلیمان می‌شود!

انواع لنزهای موبایل

لنزهای واید و سوپرواید

همانطور که از نام این محصول (Wide) پیداست، این لنز سبب می‌شود تا تصویر عریض‌تری از سوژه دریافت کنید، به ویژه زمانی که به آن نزدیک هستید. در حالی که لنز واید در زمره ساده‌ترین عدسی‌های مخصوص موبایل جای گرفته و زاویه دیدمان را افزایش می‌دهد، نوع پیشرفته‌تر آن یعنی لنز سوپرواید را داریم که زاویه دید را تا ۱۲۰ درجه افزایش می‌دهد. این لنز خاص و تخصصی برای عکاسی منظره کاربرد بسیاری داشته و به عکاسانی که در شرف حرفه‌ای شدن هستند این امکان را می‌دهد تا تصاویری عریض و خلاقانه‌ای را به ویژه در فضای باز به ثبت برسانند.

نحوه نمایش تصویر در لنز فیش آی

لنز فیش آی

فیش آی ( Fish Eye ) یا چشم ماهی نوعی لنز است که تصاویری که معمولاً به صورت مستطیلی می‌گیریم و می‌بینیم را به صورت دوّار و دایره‌ای (۳۶۰ درجه‌ای) یا کمانی (در حدود ۱۸۰ تا ۲۱۰ درجه) برمی‌دارد. به بیانی دیگر این لنز مانند یک لنز فوق عریض عمل می‌کند که اعوجاج بسیار زیادی داشته و عکس نهایی حالتی مانند یک نیم‌کره به خود می‌گیرد.

از آنجایی که این لنز یک محصول برای حرفه‌ای‌ها تلقی شده و در موارد خاصی کاربرد دارد شاید نخستین انتخاب آماتورها نباشد، با این حال اگر دستی بر آتش عکاسی سازه‌ها، بافت‌های معماری و شهری یا طبیعت دارید شاید این محصول برایتان جذاب باشد.

 

لنز ماکرو (مایکرو)

از لنز ماکرو برای برداشتن تصاویر از اشیاء ریز یا با فاصله کم از سوژه استفاده می‌شود. دلیل این نوع کاربرد از نظر فنی فاصله فوکوسی این محصول بوده که از ۱.۵ میلیمتر تا ۱ سانتیمتر است. استفاده از این لنز مناسب افرادیست که در پی ماکروگرافی یا نمایش جزئیات سوژه کوچکی هستند، به همین منظور در فروشگاه‌های آنلاین یا پیج‌های تبلیغاتی (مثلاً فروش زیورآلات)، صفحات آموزشی (مانند آموزش کاشت ناخن یا مژه)، سایت‌های مرتبط با طبیعت یا حیات وحش (مثل حضور یک حشره یا قطره‌ای شبنم روی یک برگ) ، کانال‌های هنری (نظیر حکاکی روی دانه برنج یا نوک مداد) و … تصاویر یا فیلم‌های زیادی که ماحصل کار با این نوع لنز هستند را دیده‌اید.

نحوه نمایش تصویر در لنز ماکرو

لنز تله

لنز لته برای عکاسانی که مایلند تا با زوم کردن تصویر باز هم عکسشان با کیفیت باشد مناسب است. شما می‌توانید با این لنز فاصله کانونی دوربین را ۲ تا ۳ برابر افزایش داده و بدین ترتیب از فاصله‌ای دورتر عکس‌های بسته بگیرید، در عین حالی که در تنظیم کادر و ترکیب‌بندی اختیار عمل زیادی دارید. لازم به تأکید است که زوم اپتیکال کیفیت را کاهش نمی‌دهد و شما می‌توانید بدون افت کیفیت عکس سوژه‌ای در فاصله‌ دور را به ثبت برسانید.

لنز پرتره

این لنز ابعاد واقعی و متناسب صورت به هنگام انداختن تصویر از صورت افراد را نشان می‌دهد.

به هنگام خرید لنز دوربین موبایل باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • اگرچه سازندگان این محصولات به نحوی لنز خود را طراحی می‌کنند که به دیوایس‌های مختلف (گوشی و تبلت‌ها) متصل شده و با آن‌ها همخوانی داشته باشند، اما دقت کنید این محصول با موبایلتان سازگاری داشته باشد.
  • لازم است تا دید و میزان گستردگی کادر آن را چک کرده یا حداقل تحقیقات لازم را به صورت خواندن راهنما، دریافت نظر سایر کاربران و مشورت با فروشندگان حرفه‌ای انجام دهید.
  • دارای نصب آسانی باشد! گاهی لنزها آنچنان بزرگ و حرفه‌ایند که روی موبایل نصب نشده، بلکه موبایل به آنها می‌چسبد. از آنجایی که معمولاً نمونه‌های گیره‌ای مناسب کاربران عادی هستند، اطمینان حاصل کنید که اگر لنز مورد نظرتان گیره‌ای هم نبود، حداقل نصب آسانی داشته باشد.

قیمت لنز دوربین موبایل

قیمت لنز دوربین موبایل به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

برند

پرواضح است که هرچه برند یک محصول سرشناس و امتحان‌پس‌داده‌تر باشد قیمت لنز دوربین موبایل آن هم بیشتر است. اگرچه نام تجاری روی یک محصول دلیلی قاطع بر بهتر بودن آن نسبت به رقبای گمنامش نیست اما می‌دانیم مجموعه‌های سرشناس‌تر علاوه بر فناوری پیشرو دارای کنترل کیفی دقیق‌تری هم هستند، در نتیجه کمتر پیش می‌آید که محصولی بی‌کیفیت یا دارای نقص را روانه بازار کنند. به همین دلیل نام برند در قیمت لنز دوربین موبایل موثر است.

نوع لنز و ویژگی‌های ساختاری آن

در طراحی و تولید هریک از انواع لنزهایی که معرفی شدند یک تکنولوژی خاص با مواد اولیه مختلف و روش‌های مونتاژ متفاوت مورد استفاده قرار گرفته است. وجود تفاوت میان همین عوامل به تفاوت قیمت لنز دوربین موبایل با هم منجر می‌شود.

از سویی دیگر نه تنها در لنز دوربین موبایل بلکه در اکثر محصولات الکترونیکی قدرتمند بودن یک المان که در چند محصول وجود دارد (در اینجا مثلاً فاصله کانونی، دیافراگم یا میزان درجه پوشش داده شده) سبب افزایش کارایی و در پی آن افزایش قیمت محصول می‌شود.

مسابقات عکاسی با لنز دوربین موبایل

تکی یا چندتایی بودن لنزها

چنانچه در فروشگاه‌های آنلاین در پی استعلام قیمت لنز دوربین موبایل بوده باشید حتماً محصول مورد نظر خود را هم به صورت تکی و هم در قالب یک ست چندتایی مشاهده کرده‌اید. پک یا ست‌های مذکور حاوی چند عدسی از انواع مختلف نظیر ماکرو، فیش آی، واید و … با اندازه‌های مختلف بوده که سبب می‌شود تا دست شما در گرفتن عکسایی با ویژگی های مختلف بازتر باشد. این در حالیست که با قیمتی تقریباً نزدیک این ست در قالب محصولی دیگر تنها یک لنز معرفی شده است.

انتخاب ما در این شرایط معمولاً گزینه اول است،جایی که یک محصول را خریده اما عملاً از چند لنز استفاده می‌کنیم. در مبحث قیمت لنز دوربین موبایل اما باید به کیفیت کار نیز نیم نگاهی داشت. اگرچه قیمت لنز دوربین موبایل در خرید پک آن‌ها سرشکن شده و عملاً ارزان‌تر است، اما کیفیت تک لنز بیشتر از مشابه داخل پکی خود بوده و بدین ترتیب بازدهی بیشتر و بهتری برای کاربر حرفه‌ایش دارد.

گارانتی و فروشگاه عرضه‌کننده

باز هم همانند سایر تجهیزات برقی مهم است که این محصول دارای گارانتی خاصی می‌باشد یا خیر! مسلماً وجود یک ضمانت‌نامه به قیمت لنز دوربین موبایل افزوده و هرچه این گارانتی موارد بیشتر یا تعهدات زیادتری را شامل شود مبلغ کلی لنز نیز افزایش می‌یابد.

از سویی دیگر به دلیل یکسان نبودن قیمت‌های موجود در بازار، برخی مراکز محصولی را که درفروشگاه‌های دیگر هم عیناً یافت می‌شوند را با قیمت بیشتری ارائه می‌دهند که برای این کار دلایلی ظاهراً منطقی هم ارائه می‌دهند. اما برای یک خریدار صرف بودجه‌ای کمتر مهم است!

با این حال ما در فروشگاه سایا نگاه برگ برنده خود را قیمت‌های کمترمان در مقایسه با مجموعه‌های محترم همکار و افراد فعال در این حوزه می‌دانیم. در هر حال چنانچه در پی استعلام به‌روز قیمت لنز دوربین موبایل هستید، با ما تنها یک تماس تلفنی فاصله دارید! فراموش نکنید یک مشاوره تلفنی می‌تواند بسیاری از سوالات بی‌جواب شما در این حوزه را پاسخ دهد.

دسته بندی تجهیزات عکاسی
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

6 پاسخ به “قیمت لنز دوربین موبایل”

  1. سلام واحترام ….چقدر مطالب شما جالب بود مشتاق خواندن مطالب بیشتری هستم .ممنون از گروه سایا نگاه

  2. از اینکه از سایتای دیگه کپی نمیکنید و مطلب دسته اول میذارید ممنونم.راستش من ۱ جاهایی به درستی مطالب شک کردم، بعد از اینکه خودم چکشون کردم دیدم کاملا درستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت