لنز مناسب عکاسی طبیعت

SayadminSayadmin
423 بازدید
لنز مناسب عکاسی طبیعت

لنز مناسب عکاسی طبیعت | زمانی که به سوژه‌های مرسوم عکاسی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از محبوب و پرتکرارترین آن‌ها حیات وحش و در افقی بالاتر عکسبرداری از طبیعت می‌باشد. در همین رابطه احتمالاً آلبوم عکسی را نمی‌توان یافت که در آن تصویری از یک منظره طبیعی وجود نداشته باشد. حال اینکه ممکن است این تصویر نه به عنوان سوژه اصلی، بلکه به عنوان یک تصویر پس زمینه زیبا برای برداشتن یک پرتره استفاده شده باشد.

با توجه به این توضیحات باید گفت که عکاسی طبیعت یا Nature Photography که خود شاخه‌ای مهم و بسیار تخصصی در عکاسیست نیازمند داشتن یکسری مهارت‌ها و تجهیزات (مانند لنزهای مخصوص) است وجودشان علاوه بر سهولت کار، به افزایش کیفیت آن هم منجر می‌شود. ما قصد داریم در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع و ادوات مذکور بپردازیم. در نتیجه چنانچه در پی خرید یک لنز مناسب عکاسی طبیعت هستید تا انتها با ما همراه باشید:

تعریف عکاسی طبیعت

عکاسی طبیعت همانطور که از نام آن مشخص است هنر و حرفه‌ای پیرامون ثبت مناظر طبیعی، بافت اجزای موجود در آن (نظیر گیاهان یا پدیده‌های جوی و نجومی) و همچنین زندگی حیوانات می‌باشد. پیشتر بدان اشاره کردیم که مناظر طبیعی برای کاربر عام بک گراند تصاویریست که از خود می‌اندازد. اما در عکاسی طبیعت خود طبیعت سوژه اصلی ماست. در نتیجه در آن‌ها خبری از انسان یا پدیده‌های ساخت بشر مثل ساختمان یا اتومبیل‌ها نیست. در مواردی هم که حیوانات هدف عکسبرداری هستند، معمولاً جانوران وحشی یا نیمه اهلی رصد می‌شوند و نه پت‌های دست‌آموز!

شاید زمانی که نام لنز مناسب عکاسی طبیعت به میان می‌آید به یاد پس زمینه‌های ویندوز و سایر اسکرین‌های دیجیتالی یا پوسترهایی از جنگل، کوه، کویر، رودخانه‌ و دریا بیافتیم. اما حقیقت این است که تصاویر پوشش‌های گیاهی یا انواع و اقسام پرندگان، حشرات، خزندگان و … در امور تحقیقاتی و آموزشی هم کاربرد زیادی دارند. پس بی دلیل نیست که می‌گویند یک عکاس طبیعی موفق علاوه بر داشتن تبحر عکاسی، سلیقه و همچنین تجهیزات کافی باید در اموری مثل زیست، پرنده‌ یا جانورشناسی هم دستی بر آتش داشته باشد.

نهایتاً جای دارد به این مطلب هم اشاره کنیم که این شاخه از عکاسی هم نظیر شاخه‌های دیگر آن دارای نمایشگاه، فستیوال یا مسابقات مختلف می‌باشد که سبب می‌شود تا حرفه‌ای‌های زیادی در این حوزه فعال باشند.

پیشنیازهای عکسبرداری از طبیعت

عنایت داشته باشید که به هنگام عکاسی از طبیعت به ویژه حیات وحش، با سوژه‌هایی عادی سروکار نداریم! در آنجا اولاً نمی‌دانیم سوژه کی، کجا و چگونه در تیررس دوربینمان قرار می‌گیرد. پس باید در عین صبور بودن همیشه آماده و بسیار حواس جمع بود. شاید سوژه ما یک حیوان وحشی باشد، پس باید با کمک تجهیزات مخصوص مانند پناهگاه استتار کرد، فاصله‌ای ایمن را با آن حفظ نمود یا در لحظه مناسب عکس مورد نظر را با دوربین کنترل از راه دور انداخت.

ناگفته نماند که این ترس دو طرفست و ممکن است وجود شما سوژه را فراری دهد. پس اگر در پی انداختن عکسی خوب هستیم شناسایی سوژه از قبل، شناخت محل‌هایی که احتمال حضورش در آن‌ها بیشتر است، اندیشیدن تمهیداتی برای مقابله احتمالی با آن‌ها یا شناسایی محل‌هایی با نور بهتر یا جلوه‌های بصری زیباتر لازم است.

ثانیاً جذابیت عکس‌های طبیعت، بکر و بی‌مانند بودن آنهاست! اگرسختی‌های عزیمت به مکان‌های دور افتاده و مقابله با خطرات یا تحمل خستگی‌ها نبود، اینک همگان عکاس طبیعت بودند. پس به پیشنیازهای این کار باید قدرت بدنی بالا، حس ماجراجویی و توان زندگی چند روزه در طبیعت را نیز اضافه کرد.

اگر تاکنون تجربه و اطلاعاتی در خصوص عکاسی طبیعت نداشتید اینک اندکی با آن آشنا شدید. متعاقباً حالا می‌دانیم که هم برای عکس انداختن از یک لنداسکیپ و هم حفظ فاصله از سوژه به لنزی نیاز داریم که از فاصله زیاد یا با نور نامناسب محیط هم قوی و با کیفیت باشد. اگرچه در این موارد یک دوربین تله فوتو نخستین محصولیست که به ذهن ما می‌رسد، اما با این وجود ما قصد داریم در ادامه این یادداشت به صورت تخصصی‌تر این مسأله را بررسی کنیم.

لنز مناسب عکاسی طبیعت

آیا محصولی به عنوان بهترین لنز عکاسی طبیعت وجود دارد؟

به طور کلی خیر، حتی اگر محدودیت مالی هم نداشته باشیم! دلیل این امر آن است که مقوله عکاسی از طبیعت بسیار گسترده می‌باشد. وقتی از عکاسی طبیعت سخن می‌گوییم شاید من به یاد حشرات بیافتم و شما پرندگان؛ سوژه‌هایی که تجهیزات مورد نیاز برای عکسبرداری از آن‌ها خیلی با یکدیگر تفاوت دارد.

عکاسی منظره ژانری است که اشکال مختلفی دارد. این به این دلیل است که از عکس‌های مناظر از تصاویر انتزاعی تا پانورامای گسترده را در برمی‌گیرد. برای اینکه یک عکاس منظره موفق باشید، نمی‌توانید فقط به ترکیبی از مهارت‌های متناسب با درک خوب از تئوری عکاسی تکیه کنید. شما باید تجهیزات مناسب این کار را در اختیار داشته باشید. به همین منظور برای بررسی بهترین لنز مناسب عکاسی طبیعت شاید بهتر باشد ابتدا ویژگی‌های این لنز را بررسی کرده و سپس به صورت مصداقی از چند موردشان نام ببریم.

  

ویژگی‌های لنز مناسب عکاسی طبیعت

فاصله کانونی

چهار نوع لنز اصلی وجود دارند که معمولاً در عکاسی منظره از آن‌ها استفاده می‌شود. این ۴ لنز که می‌توانید در راهنمای خرید لنز دوربین اطلاعات بیشتری در خصوصشان کسب کنید عبارتند از لنزهای زاویه باز یا فوق عریض، لنزهای زوم استاندارد، لنزهای تله فوتو و لنزهای پرایم!

لنز زاویه باز / فوق عریض

لنزهای واید و فوق عریض از محبوب‌ترین لنزها برای عکاسی منظره هستند. فاصله کانونی آنها معمولاً بین ۱۴ تا ۳۵ میلی متر است. هرچند برخی از آنها می‌توانند به ۱۰ یا ۱۲ میلی متر نیز برسند.

دلیل اینکه این نوع لنزها بسیار محبوب هستند این است که به شما امکان می دهند تا طیف وسیعی از دید و عمق میدان طولانی را ثبت کنید. این مطلب اساساً همان چیزیست که اکثر عکاسان هنگام عکاسی از مناظر می‌خواهند. این دو ویژگی به این معنی هستند که شما در نهایت به تصاویری خواهید رسید که از پیش زمینه تا پس‌زمینه فوکوس دائمی دارند.

علاوه بر فوکوس واضح، اعوجاج بشکه‌ای لنزهای زاویه باز نیز آن‌ها را برای مناظر کاملاً پویا می‌کند. این افکت به عکاسان اجازه می‌دهد تا به سوژه‌ها به گونه‌ای نزدیک شوند که بتوانند عناصر مهم درون یک ترکیب‌بندی را بولد کرده و روی آن تأکید کنند.

لنز زوم استاندارد

لنزهای زوم استاندارد معمولاً بین ۲۴ تا ۷۰ میلی متر هستند. حسن استفاده از این فواصل کانونی این است که میدان دید مشابهی را برای چشم انسان فراهم می کنند که عموماً در بین عکاسان در محدوده ۳۵-۵۰ میلی متر پذیرفته شده است. بدین ترتیب است که می‌توانید تصاویری واقعی‌تر ایجاد و حسی واقعی به مخاطب القا کنید.

لنزهای زوم استاندارد برای صحنه‌هایی که ممکن است بخواهید برخی از مناظر اطراف را کنار بگذارید عالی هستند. حجم وسیع فضای خالی در چشم انداز اطراف سوژه شما می‌تواند کاملاً پرت کننده حواس باشد. با استفاده از یک لنز زوم استاندارد در موقعیت‌هایی مانند چیزی که گفته شد، می‌توانید ترکیب‌بندی‌های خود را با تأکید مجدد بر روی سوژه‌تان، به سادگی با زوم کردن بهبود ببخشید. همچنین این لنز می‌تواند در مواقعی که نیاز به نزدیکی بیشتر به سوژه دارید، بدون مزاحمت این کار را برایتان انجام دهد. مانند وقتی که هدف ما در بطن یک حصار طبیعی قرار داشته یا پوشش گیاهی شکننده اجازه نزدیکی بیشتر را به ما ندهد.

لنز تله فوتو

لنزهای تله فوتو که به عنوان «لنزهای بلند» نیز شناخته می‌شوند، معمولاً در محدوده ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر قرار می‌گیرند. آنها برای موقعیت‌هایی که ممکن است بخواهید مقیاس را نشان دهید عالی هستند، زیرا به شما اجازه می دهند صحنه را فشرده کنید.

در عکاسی منظره، می‌توانید از لنزهای تله فوتو برای ایجاد صحنه‌های صمیمی‌تر با فشرده‌تر کردن ترکیب‌بندی‌ها و حذف عوامل حواس‌پرتی استفاده کنید. راه دیگر استفاده از لنز تله فوتو تمرکز بر روی بافت‌ها و الگوها برای خلق تصاویر انتزاعی‌تر است.

هنگام عکاسی از مناظر، ممکن است گاهی اوقات با شرایطی مواجه شوید که نتوانید به سوژه خود نزدیک شوید. این جایی است که طول اضافی یک لنز زوم تله فوتو می‌تواند مفید باشد.

لنز پرایم

لنزهای پرایم نمونه‌هایی هستند که فاصله کانونی ثابتی دارند؛ یعنی هیچگونه توانایی بزرگنمایی ندارند. آنها اغلب برای کاربردهای خاصی مانند عکاسی از مناظر در شب یا هنگام عکسبرداری از ستاره‌ها استفاده می‌شوند.

دیافراگم

این روزها دوربین‌های جدید اغلب با یک لنز زوم پیش فرض عرضه می‌شوند. در حالی که لنزهای کیت شروع فوری عکاسی را برای عکاسان آسان‌تر می‌کنند، اما معمولاً دیافراگم متغیری دارند (به عنوان مثال f/4.5-5.6)، که برای عکاسی منظره ایده‌آل نیست. چیزی که باید به دنبال آن باشید، لنزی با دیافراگم ثابت (به عنوان مثال f/2.8) است. اگرچه لنزهای زوم با دیافراگم ثابت ممکن است گران باشند، اما از نظر کاربردها تطبیق‌پذیرتر هستند – مانند زمانی که از عکاسی در روز به عکاسی در شب تغییر موقعیت می‌دهید.

لنز با دیافراگم سریع به ویژه در شرایط کم نور، مانند هنگام عکاسی از طلوع و غروب خورشید مفید است. همچنین برای عکاسی از ستارگان، ماه، کهکشان راه شیری یا شفق‌های قطبی در شب به یک لنز با دیافراگم سریع نیاز دارید. در حالی که عددی خاصی به عنوان بهترین دیافراگم برای عکاسی منظره وجود ندارد، ولی دیافراگم لنز شما باید f/4 یا بیشتر باشد.

بسیاری از لنزهای زوم این روزها دارای دیافراگم ثابت f/2.8 هستند که برای عکاسی در نور کم ایده آلند. برخی از لنزهای پرایم دارای دیافراگم ثابت سریع‌تر f/1.8، f/1.4 و f/1.2 هستند. در حالی که کیفیت لنزهای پرایم اغلب نسبت به لنزهای زوم برتر است، اما برای عکاسی منظره می‌توانند سنگین، پرهزینه و دست و پا گیر باشند. با این حال، بسیاری از عکاسان منظره یک لنز پرایم اختصاصی برای عکاسی در شب دارند. اگر بودجه و توانایی فیزیکی لازم برای حمل یک لنز را دارید، یک لنز پرایم با دیافراگم سریع علاوه بر چند لنز زوم سرمایه گذاری خوبی خواهد بود.

فوکوس خودکار

اگرچه عکاسی منظره سبکی بسیار کندتر از عکاسی ورزشی است، اما سرمایه گذاری روی لنزهایی با قابلیت فوکوس خودکار مفید است. به بیانی ساده‌تر، مواقعی وجود خواهد داشت که فوکوس دستی آزار دهنده می‌شود، مانند زمانی که از مناظر به صورت دستی عکس می گیرید. جابجایی به فوکوس دستی برای موقعیت‌هایی که ممکن است فوکوس خودکار از کار بیفتد، مانند زمانی که در شرایط کم نور یا در شب عکس‌برداری می‌کنید ویژگی مفیدی به نظر می‌رسد.

تثبیت تصویر / کاهش لرزش

این روزها بیشتر لنزها دارای فناوری تثبیت‌کننده تصویر داخلی هستند که برای کاهش لرزش دوربین به کار می‌آیند. این ویژگی می‌تواند مفید باشد، نه تنها زمانی که به صورت دستی عکاسی می کنید، بلکه در شرایط باد و بورانی نیز می‌تواند مفید باشد. این به ویژه برای عکاسی در نور کم مفید است و می‌تواند به معنای تمام تفاوت بین یک عکس تار یا شارپ باشد.

مقاومت در برابر آب و هوا

ثبت مناظر به این معنی است که شما زمان زیادی را در خارج از منزل و در انواع شرایط آب و هوایی سپری خواهید کرد. برای اطمینان از اینکه لنز شما با اندکی باران یا رطوبت هنگام بیرون رفتن از کار نمی‌افتد، لنزی را انتخاب کنید که در برابر آب و هوا آب‌بندی بوده و از مواد با دوام ساخته شده باشد.

مواردی که قبل از خرید باید در نظر بگیرید

توجه به دهانه لنز و دوربین

خرید یک لنز جدید برای دوربین شما آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. همه لنزها با دوربین شما سازگار نیستند. برای مثال نمی‌توانید از لنز کانن روی دوربین عکاسی نیکون استفاده کنید، مگر اینکه آداپتور آن لنز خاص را داشته باشید. حتی با استفاده از تبدیل لنز، استفاده از لنزهای ساخته شده توسط سایر سازندگان معایبی خواهد داشت. چرا که ممکن است ویژگی‌هایی مانند فوکوس خودکار و تثبیت‌کننده تصویر آن از کار بیفتند.

با این حال، برخی از تولیدکنندگان لنزهای شخص ثالث – مانند Sigma، Tamron و Tokina لنزهایی با پایه‌های خاص تولید می‌کنند که متناسب با مارک‌های مختلف دوربین است. اینکه آیا مانت با دوربین شما سازگار است یا خیر، چیزی است که مطمئناً باید قبل از خرید لنز بررسی کنید.

نکته: لنزهای First Party لنزهایی هستند از برندهای معتبر که فقط روی دوربین‌های همنام خودشان می‌نشینند (مانند کانن، نیکون و سونی). حال اینکه لنزهای Third Party یا شخص ثالث مثل سیگما و تامرون که به نوعی در سطحی پایین‌تر جای می‌گیرند به دوربین‌هایی از برندهای مختلف می‌خورند.

سازگاری با فول فریم یا کراپ سنسور بودن دوربین

با گذر از مطالب فوق، نکته دیگری که باید هنگام خرید از فروشگاه تجهیزات عکاسی از آن آگاه باشید این است که دوربین شما کراپ سنسور (APS-C)  است یا فول فریم! چرا که سازندگان دوربین اغلب دو خط تولید لنز دارند، یکی برای استفاده اولی و دیگری برای استفاده دومی!

در حالی که بیشتر لنزهای فول فریم ممکن است با دوربین‌های سنسور کراپ استفاده شوند، اما نمی‌توان برعکس آن را درست دانست! علاوه بر این دوربین‌های کراپ سنسور زاویه دید باریک‌تری دارند که اثر لنزهای با زاویه دید فول فریم را کاهش می‌دهند. اگر قصد دارید از لنزهای فول فریم با دوربین APS-C خود استفاده کنید، این فاکتور برش باید در نظر گرفته شود.

توجه به فواصل کانونی لنزها

نکته مهم دیگری که هنگام خرید یک لنز جدید باید در نظر بگیرید این است که کدام فاصله کانونی را باید پوشش دهید. در عکاسی منظره، بهتر است مجموعه کوچکی از لنزهای “Go-To” داشته باشید که بتوانید آن‌ها را در کیف دوربین خود به هر جایی ببرید. اگر مجموعه بزرگی از لنزها دارید، احتمالاً لنزهایی وجود خواهند داشت که همیشه از آنها استفاده می‌کنید و برخی دیگر که اصلاً استفاده نمی کنید.

ترکیب ایده آل لنزها برای عکاسی منظره معمولاً یک لنز زاویه باز، یک لنز زوم استاندارد و یک لنز تله فوتو است. اینها معمولاً فواصل کانونی را از ۱۶ میلی متر تا ۲۰۰ میلی متر پوشش می دهند. با این حال، همانطور که قبلاً ذکر کردیم، ممکن است بخواهید روی یک لنز اختصاصی با زاویه فوق عریض با دیافراگم سریع نیز سرمایه گذاری کنید، به خصوص اگر قصد دارید در شب زیاد عکاسی کنید.

بهترین لنزهای واید برای عکاسی منظره

لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 14-24mm f/2.8G ED
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 14-24mm f/2.8G ED

Nikon 14-24mm f/2.8G ED

قیمت جهانی حدود ۱۹۰۰ $

لنز Nikon 14-24mm f/2.8G ED یکی از بهترین لنزهای موجود در بازار برای عکاسی منظره است. این لنز به گونه‌ای طراحی شده است که هم برای دوربین‌های کراپ سنسور و هم دوربین های فول فریم مناسب است. همچنین دارای یک پوشش نانو کریستال است که ایجاد شبح (Ghosting) و شعله‌وری (Flare) را کاهش می دهد. عملکرد فوکوس خودکار شامل موتور موج خاموش نیکون است، به این معنی که لنز هنگام فوکوس خودکار صدای زیادی ایجاد نمی‌کند.

مزایا

  • دیافراگم سریع و ثابت برای عکاسی در روز یا شب
  • خوش ساخت با مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت
  • فناوری فوکوس داخلی فوکوس خودکار را با سرعت بالا امکان پذیر می کند.
  • عملکرد بی صدا
  • وضوح را از مرکز لنز تا گوشه‌ها در فواصل کانونی حفظ می کند.

معایب

  • با وزن ۱ کیلوگرمی خیلی کوچک یا سبک نیست، بنابراین هنگام پیاده‌روی می‌تواند دست و پا گیر باشد.
  • عنصر جلویی بیرون زده است، بنابراین به راحتی آسیب می بیند و به نگهدارنده فیلتر مخصوص نیاز دارید.
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM

قیمت جهانی حدود ۱۱۰۰ $

اگرچه کانن لنز ۱۶-۳۵ میلی‌متری f/2.8L III IS USM را روانه بازار کرده است، اما لنز f/4 همچنان یکی از بهترین محصولات این سازنده برای عکاسی منظره است. دلیل این امر بسیار ساده است: بسیار مقرون بصرفه بودن آن! این لنز با وزن ۶۱۵ گرم، نسبتاً سبک است و به این معنی است که همراه داشتن آن در ماجراجویی و طبیعت‌گردی آسان است. برخلاف جانشین خود، دارای تثبیت کننده تصویر بوده که آن را برای عکاسی منظره مفیدتر می کند.

مزایا

  • تثبیت کننده تصویر؛ برای استفاده در نور کم و همچنین هنگام غروب و طلوع هنگام عکاسی بدون سه پایه عالی است.
  • خوش ساخت؛ مقاوم در برابر گرد و غبار و آب
  • دارای وضوح لبه به لبه
  • فوکوس خودکار آرام و سریع

معایب

دیافراگم آهسته‌تر از f/4 به این معنی است که انتخاب خوبی برای عکاسی در شب یا نجوم نیست. با این حال در هنگام طلوع یا غروب خورشید هنگامی که روی سه پایه نصب می شود، عملکرد بدی ندارد.

لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 16-35mm f/2.8 GM

Sony FE 16-35mm f/2.8 GM

قیمت جهانی حدود ۲۲۰۰ $

لنز FE 16-35mm f/2.8 GM   برای طیف وسیعی از دوربین های E-mount سونی مناسب است. این لنز به عنوان یکی از تیزترین لنزهای سازنده شناخته می‌شود. دیافراگم سریع آن به شما اجازه می‌دهد در شرایط کم نور بدون هیچ مشکلی عکس بگیرید. با وزن ۶۸۰ گرم، سبک و انتخابی عالی برای عکاسی از منظره است.

مزایا

  • بوکه صاف
  • مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت

معایب

  • بسیار گران است، هرچند بازدهی بالایی را که برای آن پول پرداخت می‌کنید را دریافت می‌نمایید!

 

لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art

Sigma 14mm f/1.8 DG HSM Art

قیمت جهانی حدود ۱۶۰۰ $

زمانی که این لنز توسط سیگما منتشر شد، غوغایی در دنیای عکاسی منظره ایجاد کرد. چرا که این محصول یک لنز پرایم فوق‌العاده شارپ و سریع است که برای عکاسی نجومی ایده آل است. وقتی این لنز را در دست بگیرید، متوجه خواهید شد که به خوبی با مواد ضد گرد و غبار و پاشش آب ساخته شده است. این محصول را می‌توان یک شاهکار زیبا توصیف کرد!

مزایا

  • کُمای آن بسیار کم است، بنابراین ستاره‌ها نزدیک به لبه‌های تصویر تیز هستند.
  • دیافراگم بسیار سریع
  • موجود با دهانه‌های سایز مختلف به منظور هماهنگی با دوربین‌های گوناگون
  • فوکوس خودکار داخلی

معایب

  • عنصر جلویی پیازی به راحتی آسیب می‌بیند و از فیلتر پشتیبانی نمی‌کند.
  • بسیار سنگین با وزن ۱.۱۷ کیلوگرم

بهترین لنزهای زوم استاندارد برای عکاسی منظره

لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 24-70mm f/2.8E ED VR
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 24-70mm f/2.8E ED VR

Nikon 24-70mm f/2.8E ED VR

قیمت جهانی حدود ۲۴۰۰ $

این لنز یک محصول همه کاره و مقاوم است. وضوح لبه به لبه بسیار خوبی داشته و در شرایط نور کم عملکرد خوبی دارد. با مقاومت در برابر گرد و غبار و رطوبت، لنز مناسبی برای عکاسی از منظره است.

مزایا

  • دیافراگم سریع
  • فوکوس خودکار آرام و پرسرعت
  • اجرای رنگ فوق‌العاده
  • کاهش لرزش

معایب

  • سنگین با وزن ۱.۰۷ کیلوگرم
  • بسیار گران قیمت است، امری که در استعلام لنز مناسب عکاسی پرتره هم بسیار حائز اهمیت بود!
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 24-70mm f/2.8 GM
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 24-70mm f/2.8 GM

Sony FE 24-70mm f/2.8 GM

قیمت جهانی حدود ۲۲۰۰ $

این لنز G-Master سونی که کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهد، برای عکاسی در شب عالی است، در مرکز کاملاً تیز بوده و بسیار همه کاره می‌باشد. این لنز یک انتخاب خوب برای عکاسی منظره است.

مزایا

  • مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت
  • پوشش نانو AR سونی برای از بین بردن شعله‌وری و ایجاد شبح
  • فوکوس خودکار سریع و بی صدا

معایب

  • وزن آن ۸۸۶ گرم است که با وجود سبکتر بودن از نمونه‌های ۱ کیلوگرمی به بالا، باز هم سنگین است.
  • وضوح لبه سافت
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon 24-70mm f/2.8L II USM
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon 24-70mm f/2.8L II USM

Canon 24-70mm f/2.8L II USM

قیمت جهانی حدود ۱۶۰۰ $

اگرچه ممکن است این لنز در حال حاضر کاملاً قدیمی به نظر برسد، اما همچنان یکی از بهترین لنزها برای عکاسی منظره در بازار امروزیست. این لنز با دوام با آب بندی گرد و غبار، مقاومت در برابر آب و پوشش‌های فلوئور خاص در سطح لنز جلو و عقب ساخته شده است که به کاهش لک و اثر انگشت کمک می کند.

مزایا

  • دارای اهرم قفل زوم که هنگام حمل دوربین در خارج از منزل ایمنی آن را تضمین می کند.
  • دیافراگم سریع که در نور کم عملکرد خوبی دارد.
  • فوکوس خودکار سریع
  • خیلی شارپ

معایب

  • بدون تثبیت تصویر
  • سنگین با وزن ۸۰۵ گرم

بهترین لنزهای تله فوتو برای عکاسی منظره

لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

قیمت جهانی حدود ۶۵۰ $

در حالی که ۷۰-۲۰۰mm f/2.8 IS II USM بسیار تیزتر از ۷۰-۳۰۰ mm است، همچنین سنگین و بزرگتر نیز می‌باشد. لنز ۷۰-۳۰۰ میلی‌متری فشرده‌تر است و آن را برای عکاسی از منظره برتر می‌سازد. ناگفته نماند که از نظر قیمت هم بسیار جذاب‌تر است!

مزایا

  • فشرده و جمع و جور؛ به راحتی در کیف دوربین قرار می گیرد.
  • سبک وزن (۷۱۰ گرم)، برای مسافرت بسیار خوب است.
  • تثبیت تصویر
  • ارزش عالی نسبت به قیمت

معایب

  • با دیافراگم متغیر f/4-5.6آننمی توان به عمق میدان کم دست یافت.
  • به وضوحCanon 70-200mm f/8 IS II USMنیست.
  • دارای گوشه‌های سافت
  • ممکن است در فوکوس خودکار کند باشد.
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 70-200mm f/2.8G ED VR II
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Nikon 70-200mm f/2.8G ED VR II

Nikon 70-200mm f/2.8G ED VR II

قیمت جهانی حدود ۲۱۰۰ $

این لنز از نظر وضوح، تولید رنگ و کنتراست عملکرد ثابتی دارد. این دوربین بادوام و مقاوم در برابر آب و هوا برای عکاسی منظره تله فوتو گزینه خوبی می‌باشد.

مزایا

  • دیافراگم سریع که برای شرایط کم نور خوب است.
  • کاهش لرزش؛ عالی برای عکسبرداری دستی
  • فوکوس خودکار بی صدا

معایب

  • بسیار سنگین با وزن ۱.۵۴ کیلوگرم
  • بسیار گران قیمت
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

Sony FE 70-200mm f/2.8 GM OSS

قیمت جهانی حدود ۲۶۰۰ $

 ۷۰-۲۰۰mm f/2.8یک لنز تله فوتو سری G Master با لرزشگیر داخلی و کیفیت تصویر عالی است. در حالی که تا حدودی به دلیل وزن زیاد، همراه داشتن آن برای پیاده‌روی دشوار است، اما بسیار تیز بوده و هنگام ثبت مناظر خوب عمل می کند.

مزایا

  • دیافراگم سریع، بوکه عالی
  • مقاوم در برابر گرد و غبار و رطوبت

معایب

  • در یک کلام گران
  • بسیار سنگین با وزن ۱.۴۸ کیلوگرم
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD
لنز مناسب عکاسی طبیعت | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC

Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD

قیمت جهانی حدود ۱۳۰۰ $

این محصول Tamron یک لنز تله فوتو جایگزین عالی برای عکاسی منظره است. Tamron SP70-200mm f/2.8 Di VC USD شارپ بوده و به همان اندازه لنزهای تولید شده توسط سازندگان دوربین اصلی عملکرد خوبی دارد، بنابراین انتظار نداشته باشید که قیمت آن بسیار پایین باشد.

مزایا

  • در پایه‌های سونی، کانن و نیکون عرضه می شود.
  • لرزش دوربین را کاهش می دهد.
  • فوکوس خودکار آرام و سریع

معایب

  • سنگین با وزن ۱.۴۷ کیلوگرم

سخن پایانی

حالا که برخی از مهمترین کاندیدهای لنز مناسب عکاسی طبیعت را بررسی کردیم وقت انتخاب فرا رسیده است. اینکه کدام لنز بهتر است به نیاز شما، برداشت شما از توضیحات فوق و صد البته بودجه در دستتان بستگی دارد. ما روی لنزهایی تمرکز کردیم که برای سه سازنده اصلی دوربین یعنی کانن، سونی و نیکون مناسب هستند. با این حال به خاطر داشته باشید که محصولاتی از برندهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است به دردمان بخورند. در همین رابطه آن‌ها را فراموش نکرده و نیم‌نگاهی هم به لنزهای شخص ثالث داشته باشیم.

دسته بندی لنز دوربین
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

یک پاسخ به “لنز مناسب عکاسی طبیعت”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت